Eerste paper over effectiviteit van real time social media marketing positief ontvangen

30 juni 2017

Het mooie aan praktijkgericht onderzoek is dat je in nauwe samenwerking met professionals uit het werkveld relevant onderzoek kunt uitvoeren. Daarbij leren we veel van de kennis en kunde uit de praktijk én maken we wetenschappelijke kennis toegankelijk voor de beroepspraktijk. Als we dit combineren, komen we op inzichten waar de beroepspraktijk bij wijze van spreken de volgende dag mee aan de slag kan. Daarnaast is praktijkgericht onderzoek ook relevant voor de wetenschap. Daarom hebben we onze resultaten gevat in een wetenschappelijk paper dat binnenkort gepresenteerd zal worden op hét Europees congres voor advertising research.

Real time leidt tot meer retweets

In ons paper beschrijven we de uitkomsten van twee studies in hoeverre real time social media marketing leidt tot meer deelgedrag (retweets). In de eerste studie analyseerden we 1500 twitter berichten van 30 grote merken in Nederland. Hieruit bleek dat inhaken leidt tot meer deelgedrag, en dan met name als je inspeelt op onvoorspelbare gebeurtenissen. Een belangrijke bevinding om rekening mee te houden bij content creatie! Menig bedrijf werkt met een contentkalender, die voornamelijk uit voorspelbare momenten bestaat. Hoe kun je ervoor zorgen dat je een extra boost in shares krijgt bij het inhaken op voorspelbare momenten? In een tweede studie zijn daarom de content characteristics in twitterberichten van de top 100 Forbes bedrijven onderzocht rond 3 geplande momenten (Kerstmis, Valentijnsdag en de première van Star Wars). Het bleek dat gebruik maken van een zogenoemde moment hashtag geen effect heeft op het deelgedrag. Maar als je het moment visueel weergeeft, dan zorgt dat wél voor significant meer shares. Visuele content waarbij je het moment integreert, is dus een must!

Icoria 2017

Afgelopen maand kregen we te horen dat ons wetenschappelijke paper is geaccepteerd voor het Europese congres voor advertising research, ICORIA, The European Advertising Academy. Onafhankelijke beoordelaars hebben ons paper gelezen en positief beoordeeld. Het onderwerp – Real Time is Real Money – werd als zeer relevant en interessant beschouwd. Op 30 juni en 1 juli zullen we daar onze bevindingen presenteren en met andere onderzoekers in gesprek gaan. Zodra het paper verschijnt, zullen we op dit platform daarover berichten.

Het paper van Komala Mazerant, Lotte Willemsen, Anne-Lise Kamphuis, & Gerrita van der Veen is getiteld ‘Real time is real money? The effectiveness of Real Time Marketing as a strategy to increase the sharing of brand tweets’ en zal op ICORIA in Gent gepresenteerd worden door Komala en Lotte.

Wil jij meer weten over deze paper en het onderzoek ‘The Network is the Message’ gebruik onderstaande buttons.

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

nov 22 2017

Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community. Ook voor jouw…

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

nov 22 2017

Er worden dagelijks talloze stories gecreëerd, van het uitwisselen van de laatste roddels op de werkvloer tot aan bedrijfsverhalen op Instagram Stories. De afdeling Storytelling in de boekhandel lijkt maandelijks uit te breiden. Verhalen delen, we zijn er dol op. Met de komst en populariteit van social media lijkt ook het aantal…

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

okt 26 2017

In deze vijfde blog uit de reeks van de vijf eerste insights uit het onderzoek tekenen Anita Cox en Thijs Waardenburg niet alleen op welke meetbare doelen zinnig en significant zijn maar juist kansrijk zijn in: ‘Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media’. Samen met Frankwatching heeft het…

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

okt 12 2017

In dit blog een van de eerste insights uit het onderzoek waarin een nieuw model wordt geïntroduceerd door Lotte Willemsen en Anne-Lise Kamphuis, lees snel verder: ‘4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep’. Samen met Frankwatching heeft het onderzoek ‘The Network is the Message’ de handen in een geslagen…