Even Inhaken – De Beste Social Awards

8 juni 2017

Het is weer tijd voor de ‘De Beste Social Awards’. Een mooi ding. Veel categorieën te beoordelen door een nog veel groter aantal juryleden. Het onderzoek ‘The Network is the Message’ doet onderzoek naar social media. Naar content, brand, moment en metrics. Een gedeelte van het onderzoek richt zich op momenten en dat zijn dus ook inhakers. Een mooi moment om de genomineerden in de categorie inhakers eens te bekijken.

De Beste Social is inmiddels zo’n begrip dat het jaarlijkse event De Beste Social Awards niet meer weg te denken is en popelend naar wordt uitgekeken met toenemende populariteit, het is dan ook altijd een top avond! We weten niet eens hoeveelste editie het is van het grote publieksevent waar al het beste van social media in Nederland wordt beloond.

De Awards

Dit jaar een publieks-award en een business-award. De organisator Studio Broekhuizen legt op de site het verschil uit:

De Beste Social Awards – het publiek bepaalt. De suggesties van het publiek, de jury en het social media platform De Beste Social Media bepalen de genomineerden per categorie. De winnaars worden voor 100% bepaald door de stemmen van het publiek. Dit jaar wel 166.552 stemmen op 16 categorieën, Beste… BN’er, Instagrammer, Youtuber, Snapchatter, Twitteraar, Merk, Social Platform, Nieuwspagina, Entertainmentpagina, Emoji, Bericht van de Buurman, Klacht, Video, Reactie, Inhaker en niet het beste, maar het Slechtste Bericht.

De Beste Social Awards – Business – de jury bepaalt
De Beste Social Awards – Business is het zakelijke event van De Beste Social Awards. Hier belonen we het beste werk uit de social media branche. Welke social media campagnes, berichten, merken en bureaus waren het afgelopen jaar toonaangevend? Een 44-koppige jury buigt zich over het werk voor wel 11 categorieën, ook weer de Beste… Inhaker, Video, Webcare, Design, Copywriting, Story, Advertising, Campagne, Pagina, Innovatie, Talent (gratis inzenden). Meer op hun FAQ.

De inhakers

Er waren weer een paar mooie momenten waar op ingehaakt werd. Inhakers maken deel uit van het onderzoek ‘The Network is the Message’. In het ‘Momenten Model’, een van de insights, maken we onderscheid tussen verschillende momenten, logisch en leuk dus om bij De Beste Social Awards eens naar juist de genomineerden te kijken in de categorie Inhakers.

Business awards

Bij deze awards wel 8 genomineerden in de categorie Inhakers, dit zijn: Amstel Bier, Chocomel, Dirk van de Broek, Heineken X Samsung, Mc Donalds, Netflix (Narcos), Netflix (House of Cards – HOC) en Q-music.

Amstel Bier 

Amstel Bier gaf mannelijk Nederland de perfecte Kerstmis: huisje, boompje, biertje. (Bureau: Boomerang Create & Boomerang Motion)
cijfer: 6+
Ingehaakt op: kerst
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 27.041
Comments: 5.894
Shares: 8.109
Views: ~1.7M
Commentaar: Creativiteit volgens drie dimensies: originaliteit, meaningfulness, craftsmanship. We zouden deze echter niet delen, meer commercial-achtig voor op tv in plaats van typisch social. Content is niet afgestemd op het platform. Vakkundig gemaakt; een link met merkwaarden is niet heel sterk, merk en moment worden op een grappige manier verbonden, wat doet het voor het merk op kerst in te haken.

Chocomel

😉 Op veler verzoek. Binnenkort te bestellen op onze website.

Geplaatst door Chocomel op donderdag 30 maart 2017

Chocomel presenteert op dé grapjesdag van het jaar een nieuw product. 1 april kikker in je bil… (Bureau: a friend of mine)

cijfer: 7
Type: video
Likes: 27.041
Comments: 5.894
Shares: 8.109
Views: ~1.7M
Commentaar: Creativiteit, aanwezige boodschap kenmerken, merk congruentie. Verrassend en gedurfd, bijna op het randje. Er zit duidelijk een twist in de boodschap. Beeld en tekst hebben elkaar echt nodig; het verhaal is niet af als een van de twee ontbreekt. Bovendien is het een dubbelzinnige boodschap, die overigens weer niet te complex is waardoor mensen afhaken. Precies goed! Sex sells, helemaal op 1 april. Merk heel herkenbaar in de executie. Maar niet heel origineel; durex heeft eerder een vergelijkbare inhaker gedeeld “the frog sensation” met link naar uitspraak: 1 april, kikker in je bil. Het product best wel zou verkopen in de webshop. In retorisch opzicht niet heel spannend of innovatief.

Dirk van den Broek

Dirk presenteert: de Prinsjesdag hoofdaanbiedingen. #prinsjesdag #troonrede #hoedjesparade #hoedjes #rolmopsopjekop #dirk

Geplaatst door Dirk van den Broek op dinsdag 20 september 2016

Op Prinsjesdag werden on the spot tien hoofdaanbiedingen ontwikkeld gebaseerd op de hoedjes die gedragen werden door de Haagse ‘fine fleur’. (Bureau: XXS Amsterdam)

cijfer: 7-
Ingehaakt op: Prinsjesdag
Platform: Facebook
Type: afbeelding
Likes: 435
Comments: 50
Shares: 65
Commentaar: Creativiteit, moment van inhaken, associatie transfer, emotie. Actueel, grappige/onverwachte link met producten. Goede visual met een grap erin. Het moment is duidelijk zichtbaar in de visual, wat ervoor zorgt dat het meer gedeeld wordt. Inhaker is onderdeel van een serie waarbij er real time content werd geproduceerd. Getoonde hoedjes werden geassocieerd met producten van de Dirk. Knap gedaan en bovendien mooie manier om producten te promoten.

Heineken X Samsung

Dat Dorian van Rijsselberghe het goud greep in Rio was geen verrassing. Dat hij zijn broer greep wel. Heineken & Samsung haakten hier op in met een ontroerende video. (Bureau: Boomerang Create & Boomerang Motion)
cijfer: 7
Ingehaakt op: Goud Dorian van Rijsselberghe
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 28.846
Comments: 769
Shares: 1.511
Views: ~1.8M
Commentaar: Leuk dat Samsung en Heineken samen een ‘verslag van een experience’ posten op social rond Rio; lengte video is lang. Merk Congruentie en emotie. Goed dat er een link is met een offline event; we vermoeden dat dit bijdraagt aan de effectiviteit van de content. De video duurt echter te lang. Mooi gelaagde inhaker. Moment werd aangegrepen om de merkwaarden te laden van Samsung (mobiele communicatie, gemeenschappelijke vooruitgang) en Heineken (kameraadschap en sinds een aantal jaar ook innovativiteit). Merkwaarden werden ook nog eens versterkt door gezamenlijk op te trekken. Bovendien een moment dat hoog scoort op arousal; volgens onderzoek verhoogt dat de impact.

McDonalds

McDonald's inhaker Koningsdag 2016

Onze inhaker op Koningsdag 2016! 🙂

Geplaatst door McDonald's op woensdag 27 april 2016

Speciaal voor Koning Willem-Alexander deed McDonald’s het ondenkbare en zette Nederland op z’n kop. Letterlijk. (Bureau: TBWA\Neboko)

cijfer: 7+
Ingehaakt op: Koningsdag 2016
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 13.105
Comments: 1.405
Shares: 451
Views: ~459.924
Commentaar: Verslag van een experience, leuk. Goed dat er een link is met een offline event; we vermoeden dat dit bijdraagt aan de effectiviteit van de content. De video duurt echter te lang. Met een kleine wijziging in het logo wordt een groots effect bereikt: merk en moment worden mooi met elkaar verbonden in retorisch opzicht.

Netflix Narcos

Op oudejaarsavond wil Pablo alleen het beste van het beste.

Geplaatst door Netflix op donderdag 29 december 2016

Oudjaar betekent: oliebollen. En daarop hoort poedersuiker. Maar dan moet het er wel zijn. Laat het maar aan El Patron over om dit te regelen.(Bureau: Yune)

cijfer: 8+
Ingehaakt op: Oud en Nieuw
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 12.882
Comments: 8.101
Shares: 3.040
Views: ~716.000
Commentaar: Leuke link gelegd met moment, grappig, zeker waard om te delen. Congruentie en boodschapkenmerken. Deze inhaker scoort op verschillende punten heel goed: het is vermakelijke content, het bevat humor, is een (korte!) video, bevat een story en lift mee met de associaties van een geliefde hoofdpersoon uit een serie. Soort van mama appelsap. Al deze factoren bevorderen volgens de wetenschappelijke literatuur het deelgedrag van brand content. En deze inhaker is daarmee dan ook een topper! Provocatie drijft vitaliteit. Associatie met Netflix gewaarborgd.

Netflix House of Cards

NetflixSinterklaas zat te denken… Wat hij zijn superfans zou schenken. En kwam met persoonlijke gedichtjes, die zorgden voor blije gezichtjes. (Bureau: Isobar)

cijfer: 5-
Ingehaakt op: Sinterklaas
Platform: Twitter
Type: video
Vin-ik- leuks: 67
Reacties: 3
Retweets: 21
Commentaar: Onbegrijpelijk en sociaal kapitaal. Waarschijnlijk een inside-joke, maar daarmee niet meteen een goede inhaker. tekst – beeld afstemming niet heel innovatief of afwijkend. Slim om Humberto Tan aan te spreken; brengt groot sociaal kapitaal mee.

QMusic

Dartkampioen van Gerwen doet gooi naar Het Geluid // Qmusic

Ook dartkampioen Michael van Gerwen doet een gooi naar Het Geluid. 😉

Geplaatst door Qmusic – Nederland op woensdag 4 januari 2017

Dartkampioen Michael van Gerwen kreeg tijdens zijn persconferentie een telefoontje. Qmusic haakte hier met het radiospel Het Geluid op in. (Bureau: Alfred International)

cijfer: 7-
Ingehaakt op: Winnen dartkampioenschap Michael van Gerwen
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 5.116
Comments: 803
Shares: 329
Views: 403-077
Commentaar: Leuke inhaker op dartkampioenschap, grappig, maar de arousal-factor is niet heel hoog. Creativiteit. Het is een parodie op de echte persconferentie. Volgens Henry Jenkins (2013) is dit een belangrijke factor om veel gedeeld te worden. Het is een grappig filmpje, maar het verrassingselement van de grap is niet heel groot en weinig tot de verbeelding sprekend. Waarop nu wordt ingehaakt: het geluid van Qmusic of het succes van Van Gerwen

Publiek Awards

Na alle ingezonden kandidaten, overbuiging van de jury en het beste van het platform zijn er na ruim 166.000 stemmen de volgende genomineerden uitgerold in de categorie Inhakers natuurlijk: Chocomel, Grolsch, Hema, Netflix, Samsung Mobile NL, Wereld Natuur Fonds, Zondag met Lubach.

Chocomel

😉 Op veler verzoek. Binnenkort te bestellen op onze website.

Geplaatst door Chocomel op donderdag 30 maart 2017

Chocomel presenteert op dé grapjesdag van het jaar een nieuw product. 1 april kikker in je bil…

Cijfer: 7
Type: video
Likes: 27.041
Comments: 5.894
Shares: 8.109
Views: ~1.7M
Commentaar: Zie eerder…

Grolsch

Yuri van Gelder werd in Rio naar huis werd gestuurd vanwege een alcoholische misstap. Grolsch haakte hier zeer gewaagd op in en veroorzaakte een virale bom.

Cijfer: 9-
Ingehaakt op: Yuri van Gelder wordt weggestuurd bij OS2016
Platform: Facebook
Type: afbeelding
Likes: 44.095
Comments: 2.895
Shares: 9.463
Commentaar: Twist, complexiteit boodschap. Moment van inhaken, boodschapkenmerken, merkassociatie. Een goede inhaker, doordenkertje, maar niet te complex. Goede link met product. DNA van het merk is op alle manieren geborgd; duidelijke link met propositie; gebeurtenis en associaties die daarbij horen zijn tot in detail uitgewerkt in de uiting; snel en real-time gehandeld door in te haken op een onvoorspelbaar moment, knap en gedurfd! Tekst en beeld vullen elkaar mooi aan, merk en moment zijn mooi met elkaar verweven.

Hema

Bedankt voor alles, Dick Bruna. We zullen je missen.

Geplaatst door HEMA op vrijdag 17 februari 2017

Het overlijden van Dick Bruna leidde tot nationale rouw, deze gepaste inhaker van HEMA had veel impact.

Cijfer: 8-
Ingehaakt op: Overlijden Dick Bruna
Platform: Facebook
Type: afbeelding
Likes: 27.269
Comments: 300
Shares: 3.387
Commentaar: Emotie; moment van inhaken. Mooi dat de Hema met de bekende Fiep Westendorp tekeningen inhaakt op de dood van Dick Bruna: tekst en beeld vullen elkaar heel mooi aan. Merk en moment passen mooi bij elkaar. Verdriet is een low arousal emotie en zet minder aan tot delen dan een high arousal emotie. Sympathiek, real-time content gecreëerd en ingehaakt, sentiment is goed aangevoeld en er is op gepaste wijze op gereageerd. Raakt kern van associaties die mensen met Hema hebben.

Netflix

Op oudejaarsavond wil Pablo alleen het beste van het beste.

Geplaatst door Netflix op donderdag 29 december 2016

Tijdens oud & nieuw weet Netflix haar eigen content zo treffend toe te passen, dat je bijna geen hap door je keel krijgt.

Cijfer: 8+
Ingehaakt op: Oud en Nieuw
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 12.882
Comments: 8.101
Shares: 3.040
Views: ~716.000
Commentaar: Zie eerder…

Samsung Mobile NL

Wil jij de hoofdrol hebben in deze valentijnsvideo? Ga snel naar http://smsng.nl/ValentijnmetAserie

Geplaatst door Samsung Mobile NL op dinsdag 7 februari 2017

Samsung veroverde misschien nog de meeste harten tijdens Valentijn. Met deze campagne bereikten ze half Nederland.

Cijfer: 5
Ingehaakt op: Valentijnsdag
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 1.074
Comments: 562
Shares: 133
Views: ~163.000
Commentaar: Begrijpelijkheid. Boodschapkenmerken en creativiteit. Deze lijkt onbegrijpelijk en springt er niet uit. De relatie tussen inhaakmoment en merk is een beetje vergezocht en niet erg innovatief.

Wereld Natuurfonds

Sommige dieren moeten juist níet gevangen worden #PokemonGo

Geplaatst door Wereld Natuur Fonds (WNF) op dinsdag 12 juli 2016

Wereld Natuur Fonds weet in te haken op de immens populaire Pokémon GO-hype met een ijzersterke boodschap. Social voltreffer.

Cijfer: 9
Ingehaakt op: Pokémon Go rage
Platform: Facebook
Type: afbeelding
Likes: 5.292
Comments: 108
Shares: 530
Commentaar: Actualiteit, complexiteit, integratie van het moment in visual. Moment van inhaken, congruentie en arousal. Goede inhaker, moment wordt op een verrassende manier geïntegreerd in de visual. Dit zorgt dat het meer wordt gedeeld. Creatief. Boodschap is een doordenkertje, maar niet te complex. DNA van het merk is op alle manieren geborgd; duidelijke link met propositie; moment en associaties die daarbij horen zijn geïntegreerd in de visuele uiting; snel en real-time gehandeld door in te haken op een onvoorspelbaar moment, knap en speelt in op arousal die op dat moment heerst. Mooi! Eenvoud!

Zondag met Lubach

Kamergotchi

Kamergotchi! Want politici zijn de beste zakkenvullers.Heb jij 'm al gedownload? www.kamergotchi.nl

Geplaatst door Zondag met Lubach op maandag 20 februari 2017

Toen Arjen Lubach met zijn Kamerotchi inhaakte op de verkiezingen, was een virale app en een social hype geboren.

Cijfer: 7
Ingehaakt op: Tweede kamer verkiezingen
Platform: Facebook
Type: video
Likes: 6.636
Comments: 679
Shares: 448
Views: ~190.000
Commentaar: Originaliteit. Interactiviteit, arousal, actualiteit. Dit is eerder een verslag van de show, dan dat dit typische content is, gecreëerd voor social media. Prachtig, maar hoort niet in deze categorie. Bewonderenswaardig hoe Arjen Lubach de politiek interessant en relevant kan maken voor een groter publiek.

De Metrics

Van de eigenlijk in totaal 13 genomineerden social media berichten in de categorie “Inhakers” valt direct op dat de meeste genomineerden via Facebook zijn verspreid. De inhaker van Netflix aan het adres van Humberto Tan is de enige uitzondering. De is namelijk via Twitter verspreid. Het bericht overigens ook het minst succesvol qua verspreiding’, slechts 21 mensen hebben het namelijk gedeeld. Als we dan toch naar de aantallen kijken, lijkt de video van Heineken en Samsung, die inhaken op goud van surfer Dorian van Rijsselberghe, het beste te hebben gedaan. De video is namelijk dik 1,8 miljoen keer bekeken. Qua verspreiding staat de inhaker van Grolsch bovenaan met 9463 shares. Een andere opvallende inhaker is die van HEMA naar aanleiding van het overlijden van Nijntje-vader Dick Bruna. Zo blijkt dat inhaken op serieuze onderwerpen gewaardeerd wordt.

De Winnaars

Het blijft gissen en meeste stemmen gelden en zo. Wij hebben er vanuit het onderzoek een blik op willen werpen en dit zijn volgens ons de kanshebbers, de winnaars:

In Business: Netflix Narcos of misschien toch Heineken X Samsung… Of McDonalds.
Bij het publiek: Netflix of Wereld Natuur Fonds

Update: De winnaars zijn inmiddels bekend ‘De Beste Social Awards – Business’ in de categorie Inhakers is gegaan naar Heineken X Samsung en ‘De Beste Social Award’ is gegaan naar Zondag met Lubach, beide en natuurlijk alle andere winnaars van harte gefeliciteerd!

Wil je meer weten over het onderzoek ‘The Network is the Message’ neem dan contact op of download de Management Summary

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

nov 22 2017

Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community. Ook voor jouw…

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

nov 22 2017

Er worden dagelijks talloze stories gecreëerd, van het uitwisselen van de laatste roddels op de werkvloer tot aan bedrijfsverhalen op Instagram Stories. De afdeling Storytelling in de boekhandel lijkt maandelijks uit te breiden. Verhalen delen, we zijn er dol op. Met de komst en populariteit van social media lijkt ook het aantal…

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

okt 26 2017

In deze vijfde blog uit de reeks van de vijf eerste insights uit het onderzoek tekenen Anita Cox en Thijs Waardenburg niet alleen op welke meetbare doelen zinnig en significant zijn maar juist kansrijk zijn in: ‘Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media’. Samen met Frankwatching heeft het…

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

okt 12 2017

In dit blog een van de eerste insights uit het onderzoek waarin een nieuw model wordt geïntroduceerd door Lotte Willemsen en Anne-Lise Kamphuis, lees snel verder: ‘4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep’. Samen met Frankwatching heeft het onderzoek ‘The Network is the Message’ de handen in een geslagen…