Rogier Brussee

   

Rogier Brussee is onderzoeker vanuit het lectoraat Crossmedia Business op de Hogeschool Utrecht en houdt zich binnen het onderzoek vooral bezig met de data-analyse en de het verzamelen van data met behulp van sociale media.

“Als zevenjarig jongetje heb ik live op TV, Armstrong’s “giant step for mankind” op de maan gezien. Ik was bezeten van ruimtevaart op die leeftijd en wilde astronaut worden. Op de middelbare school was ik een echte bèta. Uiteindelijk ben ik in zowel wiskunde als natuurkunde afgestudeerd, maar ik bleek meer aanleg voor wiskunde te hebben. Ik ben gepromoveerd op een wiskundig onderwerp dat veel raakvlakken heeft met theoretische natuurkunde. Na mijn promotie ben ik postdoc geweest in Oxford en Bayreuth, en later assistent in Bielefeld. Het was professioneel een geweldige tijd waarin ik de belangrijkste mensen van mijn vakgebied leerde kennen en in de meest vooraanstaande tijdschriften heb gepubliceerd. Drie jaar na mijn promotie werd het vakgebied volledig overhoop gegooid door nieuwe technieken geïnspireerd door de string theorie. Daarmee kon ik opeens de problemen oplossen die ik al tijdens mijn promotie had geïdentificeerd. Wegens privéomstandigheden besloot ik terug te gaan naar Nederland waar op dat moment geen werk was voor wiskundigen. Wel was op dat moment de internet bubble nog volop aan het groeien. Ik kwam daarom als onderzoeker terecht bij de content interactie groep van het Telematica instituut (later Novay) dat zich met alles rond het internet bezighield . Ik hield me bezig met kennismanagement, informatie management en organisatie en automatische taal analyse, maar ook met toepassingen zoals bijvoorbeeld in archieven en musea. Harry van Vliet, die later lector wordt van het crossmedialab, zit ook in deze groep. Hij vroeg me om als extern lid in zijn kenniskring zitting te nemen in het lectoraat.  Ik kreeg al gauw een grotere aanstelling en rol binnen het lectoraat.”

“Toen ik in het Crossmedia Business lectoraat zat, vond ik dat we moesten focussen op de manier waarop informatie zich verspreid in het netwerk. Thijs Waardenburg (hyperlink) en Heinze Havenga hadden zelfs al een social media monitor gebouwd. Het sloot volgens ons bovendien goed aan bij een grotere focus op commercieel belangrijke projecten en big-data die we hadden bedacht als nieuwe focus van het lectoraat. Kjelke Koenig heeft ons toen in contact gebracht met Gerrita van der Veen (hyperlink) die ook bezig waren met een project over social media. We hebben toen besloten om gezamenlijk een RAAk voorstel te schrijven. Als medeinitiatief nemer van het project stond ik daarom vanaf het begin op de proposal.”

Rogier schrijft zijn bevindingen vaak in een blog voor TNITM: “Wat grappig is, is dat ik had een blog had geschreven over algoritmes en Facebook voor Frankwatching. Die zou maandag worden geplaatst. Stomtoevallig die zondag avond ervoor had Arjan Lubach een item over de algoritmes van Facebook.  Maar het belangrijkste is het goede en leuke team wat we hebben en daar mee samen te kunnen werken.”

Wil je meer weten over The Network is The Message?

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

Snapchat als inspiratie: zo creëer je een betrokken community [4 tips]

nov 22 2017

Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community. Ook voor jouw…

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

Stories op social media: 3 musthaves voor een ijzersterk visueel verhaal

nov 22 2017

Er worden dagelijks talloze stories gecreëerd, van het uitwisselen van de laatste roddels op de werkvloer tot aan bedrijfsverhalen op Instagram Stories. De afdeling Storytelling in de boekhandel lijkt maandelijks uit te breiden. Verhalen delen, we zijn er dol op. Met de komst en populariteit van social media lijkt ook het aantal…

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media

okt 26 2017

In deze vijfde blog uit de reeks van de vijf eerste insights uit het onderzoek tekenen Anita Cox en Thijs Waardenburg niet alleen op welke meetbare doelen zinnig en significant zijn maar juist kansrijk zijn in: ‘Sensible & significant metrics: kansrijke kpi’s voor social media’. Samen met Frankwatching heeft het…

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep

okt 12 2017

In dit blog een van de eerste insights uit het onderzoek waarin een nieuw model wordt geïntroduceerd door Lotte Willemsen en Anne-Lise Kamphuis, lees snel verder: ‘4 momenten waarop jij inhaakt bij je doelgroep’. Samen met Frankwatching heeft het onderzoek ‘The Network is the Message’ de handen in een geslagen…