The Network is The Message denkt hardop: een verslag van een sterke ‘thinking aloud’ sessie – wetenschap ontmoet praktijk

9 maart 2017

Een Think Aloud sessie waar de wetenschap en praktijk samenkomen. Zo begon het onderzoeksteam van The Network is the Message het weekend van 17 februari. Op vrijdagmiddag waren de twaalf bureaus uit het consortium uitgenodigd op het kantoor van Greenberry voor een interessante en actieve meeting.

Een uur voor het begin van de sessie verzamelden de leden van het onderzoeksteam zich op Maliebaan 11, waar het pand van Greenberry zich bevindt. De locatie beschikt over lichte ruimtes van glas, die zich na de chique aangeklede garderobe bevonden. Het onderzoeksteam beschikte over drie ruimtes, waardoor er later op de dag in groepjes gewerkt kon worden. Rond twee uur druppelden de eerste genodigden uit. Lindsey, van Obi4Wan, was een van de eerste: “Eigenlijk ben ik pas sinds gister op de hoogte van het onderzoek, omdat ik het van een collega heb overgenomen. Ik hoop deze dag meer te weten te komen over hoe ver het onderzoek nu is en wat ons aandeel is”.

Na het eerste rondje koffie was de groep compleet. RauwCC, Total Active Media, Hollandspoor en  Han Snel vertegenwoordigden het consortium. Ook Clever Lions was van de partij. Robert-Jan Mast, deelnemer uit de stuurgroep van het onderzoek, trapte de middag af. Er werd een kleine voorstelronde gedaan en de planning van de dag werd besproken. Gerrita van der Veen zou de tijdlijn van het afgelopen jaar presenteren, gevolgd door drie postersessie en een Think Aloud sessie als afsluiter.

Poster sessies

Dankzij de presentatie van Gerrita werd iedereen weer wakker geschud. Het afgelopen jaar heeft het onderzoeksteam niet stilgezeten. Eén van de hoogtepunten van het jaar bleek toch wel het ‘Momenten Model’. In de ruimte klinken geluiden van begrip en wordt er veel mee geknikt. Maar na de snelle doorloop van het afgelopen jaar volgenden de poster sessies, die voor nog meer duidelijkheid zorgde.

Het onderzoek is opgedeeld in drie hoofdlijnen, te lezen in de management summary. Deze drie hoofdlijnen werden door middel van posters gepresenteerd. De onderzoekers die op de hoofdlijnen zaten waren Lotte Willemsen over inhakers, Komala Mazerant over visuele content en Gerrita van der Veen over Metrics. De onderzoekers gingen uiteen, gevolgd door ongeveer vier aanwezigen uit het consortium. Charlie Voorn, van RauwCC, was daar een van en vertelde later dat de postersessies erg nuttig waren:

Think aloud

De sfeer zat er goed in en na alle opfrismomenten was het tijd voor actie. De Think aloud sessie ging van start. De aanwezigen werden verdeeld over vier groepen. Iedere groep werd begeleid door een onderzoeker en geobserveerd door een onderzoeker. Het doel van deze laatste sessie was het samenbrengen van de wetenschap en de praktijk. De groepen kregen drie casussen waarbij er gevraagd werd om inhakers te maken voor een bepaald bedrijf. Er werd gevraagd door de onderzoekers om hardop na te denken en te vertellen waarom je bepaalde beslissingen nam bij het maken van de content en de inhaker. Alles wat hardop gezegd werd kon vergeleken worden met het literaire onderzoek wat al eerder gedaan was. Agaath Flikweert is docente aan de Hogeschool Rotterdam en vond de Think Aloud sessie een interessante en leuke ervaring:

De sessies werden gezamenlijk afgesloten, door een korte bespreking van de bevindingen die de onderzoekers hadden gedaan bij het observeren. De wetenschap en praktijk waren nu echt samengekomen. Er werd nog het een en ander nabesproken onder het genot van een drankje en een borrelnootje. Men was positief verrast en keek uit naar de definitieve uitkomsten van de sessies, waar het onderzoeksteam nu hard mee aan de slag is gegaan. De dag verliep soepel, mede dankzij de goede zorg van Greenberry. Het onderzoek staat zeker weten niet stil. Dankzij het consortium kunnen we weer grote stappen maken.

Wil je meer weten over het onderzoek ‘The Network is the Message’ neem dan contact op of download de Management Summary

Contact Onderzoek Download